Reklamace a vrácení zboží
Reklamační řádTento reklamační řád je nedílnou součástí Obchodních podmínek e-shopu www.element-shop.cz, provozovaného Jiřím Hanákem, IČO: 02752841, sídlem Mlýnská 430, 783 55 Velký Újezd.
Vztahuje se na všechny kupní smlouvy uzavřené prostřednictvím internetového obchodu, a to jak s kupujícím – spotřebitelem (B2C), tak s kupujícím – podnikatelem (B2B).
Pokud je v textu použit pojem „Kupující“, rozumí se tím jak spotřebitel, tak podnikatel.
Pokud se pravidla liší, jsou uvedena odděleně. 1. Práva z vadného plnění1.1 Spotřebitel (B2C)Prodávající odpovídá spotřebiteli za to, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména odpovídá za to, že:
• odpovídá popisu, druhu, množství a jakosti,
• je vhodné pro obvyklý nebo ujednaný účel,
• odpovídá vzorku nebo předloze,
• je dodáno s příslušenstvím a pokyny,
• vyhovuje požadavkům právních předpisů.
Pokud se vada projeví do 1 roku od převzetí zboží, považuje se za vadu existující již při převzetí (není-li prokázán opak).
Spotřebitel má právo uplatnit reklamaci vady, která se vyskytne ve lhůtě 24 měsíců od převzetí zboží.
Delší záruční doba, uvedená výrobcem, platí bez jakéhokoliv příplatku. 1.2 Podnikatel (B2B)Pro obchodní vztahy mezi podnikajícími subjekty (fyzickými i právnickými osobami) platí zejména následující ustanovení Občanského zákoníku č. 89/2012 Sb.:
§ 2079 – Kupní smlouva - Kupní smlouvou se prodávající zavazuje odevzdat kupujícímu věc a umožnit mu nabýt vlastnické právo k ní, kupující se zavazuje věc převzít a zaplatit kupní cenu.
§ 2099 – Vadné plnění - Prodávající plní vadně, pokud věc nemá vlastnosti ujednané ve smlouvě, obvyklé vlastnosti, nebo neodpovídá vzorku či předloze.
§ 2100 – Povinnost dodat věc bez vad - Prodávající je povinen dodat věc v dohodnutém množství, jakosti a provedení.
§ 2106 – Podstatné porušení smlouvy - Při podstatném porušení smlouvy může kupující zvolit, zda požaduje odstranění vady dodáním nové věci, opravu věci, přiměřenou slevu z ceny, nebo odstoupení od smlouvy.
§ 2107 – Nepodstatné porušení smlouvy - Při nepodstatném porušení smlouvy může kupující požadovat odstranění vady opravou nebo přiměřenou slevu.
§ 2108 – Oznámení volby práva - Kupující oznámí volbu svého práva při oznámení vady, jinak může volbu učinit pouze s souhlasem prodávajícího.
§ 2112 – Povinnost prohlédnout věc - Kupující je povinen prohlédnout věc co nejdříve po jejím převzetí a přesvědčit se o jejích vlastnostech a množství.
§ 2113 – Oznámení vad - Kupující je povinen oznámit zjevné vady bez zbytečného odkladu, nejpozději do 5 dnů od převzetí zboží. Skryté vady musí oznámit bez zbytečného odkladu poté, co je zjistí, nejpozději do 6 měsíců od převzetí zboží.
§ 2119 – Náklady na vrácení věci - Náklady na vrácení věci hradí strana, která je povinna je nést podle výsledku reklamace.
§ 2121 – Prodej se slevou - Pokud je zboží prodáváno se slevou z důvodu vady, musí být tato vada při prodeji výslovně uvedena.
2. Omezení odpovědnosti2.1 Spotřebitel (B2C)Reklamace nebude uznána, pokud:
• si spotřebitel vadu způsobil sám,
• jde o běžné opotřebení při používání,
• jde o vadu odpovídající stavu použité věci, pokud byla takto prodána.
2.2 Podnikatel (B2B)Podnikatel musí při převzetí zboží zkontrolovat množství, jakost a provedení.
Reklamace zjevných vad je možná pouze při převzetí nebo bez zbytečného odkladu poté, maximálně do 5 dnů od dodání. Skryté vady lze reklamovat nejpozději do 6 měsíců od převzetí. Reklamace nebude uznána, pokud:
• podnikatel neoznámí vadu včas podle § 2112 a § 2113 NOZ,
• si vadu způsobil sám,
• jde o běžné opotřebení nebo spotřebování výrobku,
• jde o vadu, o které byl předem informován (např. zboží se slevou z důvodu vady).
3. Spotřební zboží a výrobky s omezenou životnostíU zboží, které je svou povahou určeno ke spotřebě nebo má omezenou životnost, se záruka 24 měsíců vztahuje pouze na výrobní vady, nikoli na přirozené opotřebení.
Příklady spotřebního zboží:
• malířské nářadí (štětce, válečky a návleky,
• ochranné pracovní pomůcky (rukavice, respirátory, jednorázové prostředky),
• spony, hřebíky, hřebíkové pásy do nářadí,
• čisticí a úklidové prostředky, náčiní a příslušenství (hadry, houbičky, těsnění, filtry, mycí prostředky, a pod.)
• další produkty, jejichž spotřebou přirozeně dochází k úbytku původního množství, hmotnosti, rozměrů, obsahu či objemu balení nebo ke změně tvaru.
Příklady přirozeného opotřebení – nelze reklamovat:
• opotřebení a otupení brusiva při práci,
• slehnutí vlasu nebo ztvrdnutí štětin válečku,
• prodření rukavic při používání,
• spotřebování spon, hřebíků či filtrů,
• vyčerpání čisticích prostředků či těsnění používáním.
Příklady výrobních vad – reklamace oprávněná:
• vadně nalepené brusivo, které se odlupuje při prvním použití,
• prasknutí jádra malířského válečku při běžném použití,
• vypadávání štětin štětce hned při prvním nátěru,
• protržení rukavic při prvním použití kvůli špatnému švu,
• deformace spon v balení, které znemožní jejich vložení do nástroje.
• chybná šarže výrobku
• chybný odstín tónované barvy
4. Uplatnění reklamaceReklamaci lze uplatnit těmito způsoby:
• vyplněním formuláře „Zadání reklamace“ na webu,
• osobně na adrese sídle prodejce: Mlýnská 430, 783 55 Velký Újezd,
• zasláním zboží na adresu prodejce Mlýnská 430, 783 55 Velký Újezd,
• e-mailem na adresu info@element-shop.cz
Při reklamaci je nutné uvést:
• číslo objednávky nebo faktury,
• popis vady,
• požadovaný způsob vyřízení,
• kontaktní údaje (telefon, e-mail).
Prodávající vystaví potvrzení o přijetí reklamace s datem, obsahem a požadovaným způsobem vyřízení.
5. Lhůty pro vyřízení reklamaceSpotřebitel (B2C)
Reklamace bude vyřízena do 30 dnů, pokud se obě strany nedohodnou jinak.
Podnikatel (B2B)
Reklamace bude vyřízena v přiměřené lhůtě s ohledem na povahu zboží a vady.
6. Náklady spojené s reklamacíOprávněná reklamace – náklady hradí prodávající.
Neoprávněná reklamace – náklady hradí kupující.
Zboží vždy vracejte, pokud možno, v originálním obalu a čisté.
7. Mimosoudní řešení sporůSpotřebitel (B2C)
Kupující spotřebitel má právo obrátit se na Českou obchodní inspekci www.coi.cz nebo platformu ODR https://ec.europa.eu/consumers/odr/
Podnikatel (B2B)
Spory mezi podnikajícími subjekty se řeší bez mimosoudní ochrany v rámci obecně závazných právních předpisů České republiky.
|
||
